עריכה לשונית
עריכה לשונית

עריכה לשונית - לשם מה? הטקסט לא יכול להישאר בטרנינג המרופט

כשאנחנו בבית אנחנו יכולים להרשות לעצמנו להרגיש נוח וללבוש את החולצה הסמרטוטית שאנחנו אוהבים, את הטרנינג הישן, את הסווצ'ר הדהוי. הגבר ייתן קצת מנוחה לפניו והן יצמיחו זיפים, והאישה תשים על פניה את מסכת היופי שהופכת אותה באותן דקות ליצור שלא מן העולם הזה. זוהי דרכו של עולם, והסטנדאפיסטים ימשיכו לצחוק על הבנות שעוברות בחורף לפיז'מת הפלנל המכוערת כשהן מבינות שהזוגיות עוברת לסטטוס יציב של מגורים משותפים או חתונה ואפשר להתאמץ פחות.

כשאנחנו יוצאים החוצה – לעבודה, לפגישה, לאירוע, לבילוי וכדומה – אנחנו מקפידים על הופעתנו החיצונית. שלא יהיו בושות. גברים יתגלחו, יפשטו את הטרנינג הבלוי והחולצה הדהויה ויעברו לבגדים אחרים - ג'ינס נקי או מכנסיים מחויטים, חולצת ספורט-אלגנט או חולצת כפתורים. האישה תסרק את שערה ותסדר אותו, אולי תתאפר קצת, אולי אף תתבשם, תנעל נעליים, אולי נעלי עקב, ולאחר התלבטות ארוכה מול הארון היא תבחר משהו ותלבש אותו. אנחנו עושים זאת משום שכך מקובל חברתית, כך מצופה מאתנו. אם נזניח את הופעתנו, אם נתלבש באופן מרושל, אם לא נהיה נקיים - ההתייחסות אלינו תהיה אחרת. כשאנחנו מקפידים על המראה שלנו אנחנו מרגישים טוב יותר עם עצמנו ומשדרים לסביבה כוח, ביטחון עצמי, שליטה ויציבות.

היחס לטקסט שלנו צריך להיות דומה. כל עוד הוא בבית, במגירה, אצלנו במחשב או אצל החברים הקרובים שלנו שהעברנו אותו אליהם, זוהי טיוטה, והטיוטה הזאת יכולה להרגיש בבית. כשהטקסט יוצא החוצה לאוויר העולם – לאינטרנט, להדפסה, לאקדמיה, לגוף רשמי וכדומה – עלינו להקפיד על הופעתו החיצונית, שלא יעשה לנו בושות.

עריכה לשונית היא כרטיס הביקור של הכותב, היא מעצבת את התדמית שלו. עריכה טובה תסייע לכותב בעיצוב כרטיס הביקור שלו. היא לא יכולה להבטיח לו שהיצירה שלו תצליח, אבל היא תגדיל את הסיכוי לכך. גם אם דבריו של הכותב מקוממים, גם אם הקורא לא אוהב את הרעיונות, את העלילה, את סגנון הכתיבה -  לפחות הם יהיו כתובים טוב. הטקסט צריך להיות מגולח, מסורק, נקי, לא מקומט, לא דהוי, לא מרופט ומסמורטט. המסר המידי שהוא צריך להעביר הוא: אני כתוב טוב, תסתכלו עליי, אני ראוי לכך.

__________

לעמוד סוגיות בעריכה לשונית